Jak wzmocnić odporność organizmu

Jesień i wiosna to pory kataru i przeziębień. To wtedy wirusy i bakterie są najbardziej aktywne i mają najlepsze warunki do rozwoju a my dopiero wtedy zaczynamy dbać o odporność organizmu, choć powinniśmy to robić przez cały rok. Jesteśmy bardzo zabiegani i nawet najdrobniejsza infekcja może być przeszkodą w codziennych obowiązkach.

Co zrobić, żeby nie zarażać się natychmiast od zwykłego kichnięcia kogoś z otoczenia? Jak wzmocnić organizm i uczynić go obojętnym na chłód, czy zawirusowane środowisko?

Najważniejsza i najmniej kosztowna jest profilaktyka, drobne elementy, które systematycznie stosowane przyniosą dobry efekt.

Odporność organizmu – co to takiego?

Pod hasłem odporność organizmu kryje się złożony układ odpornościowy (immunologiczny). Jednym z podstawowych jego elementów są bariery organizmu utrudniające dostanie się wirusów, grzybów i niebezpiecznych czynników zewnętrznych do wnętrza. Są to m.in. ciągłość skóry, śluzówki dróg oddechowych, przewodu pokarmowego, układu moczowego. Działanie ochronne ma też ślina, łzy, kwas solny w żołądku i fizjologiczna flora bakteryjna w jelitach.

Na odporność organizmu składa się odporność swoista i nieswoista. Odporność nieswoistą tworzy skomplikowany mechanizm uwalniania odczynu zapalnego w odpowiedzi na infekcję oraz uruchamianie różnych białek unieszkodliwiających patogeny. To właśnie wtedy pojawia się gorączka, obrzęk, ból i zaczerwienienie zakażonego miejsca, które są pierwszymi sygnałami zachorowania.  W miejscu zakażenia zaczynają gromadzić się makrofagi i neutrofile pożerające drobnoustroje. Po uruchomieniu odpowiedzi nieswoistej do głosu dochodzi odporność swoista, czyli pojawiają się przeciwciała. Dlatego gorączkę należy obniżać dopiero wtedy, gdy przekracza 39 stopni i trwa dłużej niż 2 dni. Jeśli mieliśmy kontakt z takim drobnoustrojem już wcześniej, rozpoznanie jest błyskawiczne i przeciwciała pojawiają się szybko. Układ odporności swoistej stale się uczy a raz poznany wróg zostawia trwałą pamięć immunologiczną.

Jak skutecznie zadbać o zdrowie i wzmocnić odporność organizmu?

12 sposobów na wzmocnienie odporności

Odporność organizmu jest szczególnie ważna w okresie jesienno-zimowym, ale dbać o nią powinniśmy przez cały rok i to najlepiej kompleksowo. Poniżej kilka przydatnych sposobów.

1.       Woda

jeśli nie ma odpowiedniego nawodnienia organizmu, gorzej pracuje mechanizm samoistnego oczyszczania dróg oddechowych, zakłócony zostaje ruch rzęsek i transport śluzu, wraz z którym usuwane są szkodliwe bakterie. Suche powietrze w pomieszczeniach sprzyja wysychaniu śluzówek i skóry a to powoduje ich podrażnienia i uszkodzenia. Zadrapania skóry, pękające kąciki ust, suche śluzówki są podatne na zakażenia. Jak najczęściej sięgaj po wodę do picia.

2.       Probiotyki

nie do końca zdajemy sobie sprawę, że ponad 70% odporności pochodzi z naszych jelit. Prawidłowa flora bakteryjna jelit stanowi doskonałą ochronę biologiczną. Ubytki flory jelitowej spowodowane niewłaściwą dietą lub lekami (w tym antybiotykami) mogą być przyczyną wnikania patogenów do wnętrza organizmu, problemów z tolerancją pokarmów. Zadbaj o obecność w diecie naturalnych kiszonek i warzyw oraz przyjmuj Active Probiotic jako uzupełnienie mikroflory jelit w bakterie kwasu mlekowego.

3.       Dobre tłuszcze

dla wzmocnienia odporności konieczne jest przyjmowanie kwasów omega-3.   Kwasy Omega-3 wzmacniają tzw. nieswoistą odporność organizmu. Dostarczają organizmowi budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych (eikozanoidy), które usprawniają pracę układu odpornościowego. Dobrym źródłem są tłuste morskie ryby, orzechy i migdały. Niedobory możesz uzupełniać przyjmując 2-3 kapsułki Arctic Sea dziennie.

4.       Warzywa i owoce

powinny być podstawą naszego zdrowego odżywiania. Warzywa jedz w każdym posiłku, najlepiej na surowo lub ugotowane na parze. Owoce jedz z umiarem, zwłaszcza te słodkie. Codziennie powinniśmy zjadać warzywa i owoce w różnych kolorach, wówczas uzyskamy najlepszy efekt. Poza wieloma składnikami odżywczymi warzywa i owoce zawierają także antyoksydanty czyli  roślinne odpowiedniki naszych przeciwciał. Jeśli w twoich posiłkach brakuje warzyw sięgnij po Pola zieleni lub pyszne tabletki Kids (nie tylko dla dzieci)

5.       Hartowanie organizmu

zahartowany organizm lepiej znosi jesienno-zimowe chłody i gwałtowne zmiany temperatury, których o tej porze roku trudno uniknąć. Możesz hartować organizm biorąc naprzemienny prysznic lub brodzić w zimnej wodzie (zacznij od minuty i wydłużaj czas do 5 minut). Prysznic zacznij od polewania się ciepłą wodą, potem stopniowo ją schładzaj, aż będzie zimna, unikaj gwałtownej zmiany temperatury, obniżenie o 2 stopnie w zupełności wystarczy. Kąpiel zakończ chłodną lub zimną wodą. Zabieg podnosi odporność i dodaje energii, dlatego najlepiej go stosować rano.

6.       Witamina C

jedz cytrusy, brokuły, natkę pietruszki, paprykę, porzeczki i szpinak – zawierają witaminę C, która pobudza produkcję interferonu, substancji pomagającej skutecznie rozprawić się z zarazkami. Niedobory możesz uzupełniać przyjmując np. Absorbent C z błonnikiem, dzięki któremu dodatkowo twoje jelita będą pracowały lepiej.

7.       Aloes

wspiera odporność organizmu, silnie stymuluje układ odpornościowy nie dopuszczając do rozwoju infekcji.  Aloes ma właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne dostarcza organizmowi witamin, minerałów i aminokwasów, działa na organizm ogólnie wzmacniająco a przede wszystkim przywraca prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego utrzymując równowagę jelitowej flory bakteryjnej. Polisacharydy zawarte w soku z aloesu pobudzają do działania makrofagi, komórki żerne układu odpornościowego, które niszczą drobnoustroje.

8.       Miód

Miód dostarcza witamin, mikroelementów, a także cennych enzymów, które mobilizują do walki system odpornościowy. Rozgrzewa, wzmacnia serce i regeneruje organizm. Działanie miodu wzmocnisz dodając do niego aloes albo sok z cytryny.  Wieczorem rozpuść 1 łyżeczkę miodu w letniej wodzie (gorąca pozbawi go cennych składników) i wypij na czczo następnego dnia rano. Dobrą kuracją wzmacniającą jest przyjmowanie Propolisu (3-4 tyg). Przed infekcjami chroni również pyłek pszczeli, który ma właściwości antyoksydacyjne i pomaga zwalczać wolne rodniki.

9.       Spacery

Korzystaj z każdej okazji, żeby pobyć na świeżym powietrzu, nawet jeśli pogoda do tego nie zachęca. Spaceruj energicznym krokiem i staraj się oddychać głęboko (wdech nosem, wydech ustami). Ruch usprawnia pracę układu odpornościowego i podnosi odporność organizmu. Wybierz swój ulubiony rodzaj aktywności fizycznej – możesz chodzić na basen, na siłownię lub gimnastykować się w domu przy otwartym oknie, jednak systematycznie przynajmniej 3 razy w tygodniu.

10.   Witamina D3

konieczna jest nie tylko do prawidłowej mineralizacji kości, ale też jako prohormon, który bierze udział w regulowaniu bardzo wielu mechanizmów organizmu, w tym procesów odpornościowych. W naszej szerokości geograficznej potrzebne jest nam dodatkowe min. 1000-2000j.m. witaminy D dziennie, przy czym dla osób z nadwagą lub z chorobami autoimmunologicznymi  te dawki powinny być wyższe. odpowiednią dawkę warto skonsultować z lekarzem.  Składników wspierających odporność dostarcza ImmuBlend. Są to m.in. laktoferyna, fruktooligosacharydy, ekstrakty i sproszkowane grzyby Maitake i Shitake.

11.   Ogranicz stres i uśmiechnij się

Układ odpornościowy jest połączony z systemem nerwowym i długotrwały stres zmniejsza sprawność sił obronnych. Stresu nie da się uniknąć, ale trzeba nauczyć się z nim radzić. Osoby o pogodnym usposobieniu rzadziej chorują. Śmiech wyzwala pozytywne emocje, uaktywnia pracę przepony, pogłębia oddech i dotlenia mózg. To wszystko prowadzi do zwiększenia produkcji komórek odpornościowych, pobudza siły obronne do działania i wytwarzania endorfin, naturalnych substancji przeciwzapalnych. Znajdź własny sposób by nie tłumić w sobie emocji np. biegaj, ćwicz, słuchaj muzyki albo weź odprężającą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego.

12.   Sen i odpoczynek

Organizm potrzebuje czasu na regenerację sił witalnych i naprawę drobnych uszkodzeń powstałych w ciągu dnia. Zdrowy sen to ok 7 godzin w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Codziennie staraj się znaleźć czas tylko dla siebie by wyłączyć emocje, odpocząć i zregenerować siły. Osoby przepracowane i niewyspane łatwiej łapią infekcje.