Jak wytrwać w postanowieniach?

Nowe postanowienia? Zmiana?
Oczywiście tak. Tylko jak wytrwać w postanowieniach i zrealizować chociaż niektóre z nich. Na zmiany zawsze jest dobry czas a początek roku temu sprzyja. W atmosferze świątecznych i noworocznych postanowień mamy o wiele większą motywację do zmian.
Właściwie to nieważne kiedy zaczynasz wdrażać swoje postanowienia. Nie musisz czekać na początek kolejnego roku. Często jednak staramy się odkładać nasze działania do określonej daty. Jedną z nich jest właśnie początek roku albo urodziny, czasem wybieramy początek miesiąca lub poniedziałek a czasem zmiany odkładamy do wiosny tłumacząc sobie, że słońce doda nam energii i pobudzi do działania. Na zmiany zawsze jest dobry czas. Trzeba jednak wiedzieć jak wytrwać w postanowieniach.

Prawdopodobnie nie raz chciałaś coś zmienić w swoim życiu ale jednocześnie nic w tym kierunku nie zrobiłaś. Czy tegoroczne postanowienia brzmią jakoś znajomo? Może co roku są takie same. Postanowienia najczęściej robimy, bo robią je wszyscy ale niewiele albo nic nie robimy poza tym. Być może chciałaś schudnąć ale nie zmieniłaś sposobu odżywiania. Może chciałaś podjąć aktywność fizyczną ale nadal odkładałaś rozpoczęcie treningów. Dlaczego tak się dzieje i co zrobić by to zmienić?

jak wytrwać w postanowieniach – zmień słowa

to ma znaczenie jak myślisz o swoich postanowieniach. Tylko tyle i aż tyle. W naszym umyśle istnieją pewne zależności, które zwiększają naszą motywację do działania. Np. jeśli myślisz „bardzo chcę coś zrobić” to działa na nas mobilizująco. Natomiast określenia „muszę”, „powinnam” to określenia, które od razu budzą pewien opór. Dlatego zamień „muszę chodzić na fitness” na „chcę chodzić na fitness”.

jak wytrwać w postanowieniach – określ cel konkretnie

sama zmiana słów to początek, już wypowiadając takie zdanie poczujesz inną energię, jednak jeśli twoim postanowieniem jest np. „chcę schudnąć” to warto jeszcze to doprecyzować czyli ile chcesz schudnąć? do kiedy? co zrobisz, aby to osiągnąć? Jeśli twoje postanowienie to „chcę chodzić na fitness” to określ ile razy w tygodniu, jakie to będą zajęcia, gdzie, zaplanuj czas w kalendarzu itd. Cel powinien być precyzyjny możesz tu wykorzystać metodę SMART (mądry), to akronim od pierwszych liter angielskich wyrazów:

S od specific – konkretny
M od measurable – mierzalny
A od actionable – wykonalny, polegający na działaniu
R od realistic – realistyczny
T od time-bound – określony w czasie

jak wytrwać w postanowieniach – znajdź powód do działania

Masz już określone postanowienia? to teraz sprawdź czy one są na pewno Twoje. Być może zmieniasz zachowanie dla kogoś lub pod naciskiem osób ze swojego otoczenia, przykładem może być rzucanie palenia. W takim przypadku zmiana ma znacznie mniejsze szanse powodzenia. Badania psychologiczne ostatnich lat dowodzą, że człowiek jest zdolny podjąć działania, gdy uświadomi sobie dlaczego czegoś potrzebuje. Zweryfikuj czy na pewno to twój cel a odpowiedzi na te pytania pomogą ci poznać powody jak wytrwać w postanowieniach:  Z jakiego powodu chcesz coś zmienić? Dlaczego chcesz schudnąć, dlaczego chcesz chodzić na fitness? Dlaczego chcesz rzucić palenie? Dla kogo chcesz dokonać zmiany? Dlaczego to jest dla Ciebie takie ważne? W jakim stopniu jesteś gotowa na zmianę i czego potrzebujesz by zacząć? Co dobrego wyniknie z tej zmiany? Co się zmieni w Twoim życiu? Odpowiedz sobie też na pytanie dlaczego te skutki są dla ciebie takie ważne i co zrobisz jeśli pojawi się problem.

Jeśli wciąż masz wątpliwości to wyobraź sobie, że nic nie zmieniasz i nadal trwasz w obecnej sytuacji. Pomyśl co z tego dla ciebie wynika. 

jak wytrwać w postanowieniach – wybierz swoje tempo

Tempo zmian to jeden z czynników motywacyjnych. Niektóre osoby lubią zmiany ewolucyjne, czyli spokojne we własnym tempie, dla części osób najlepszym rozwiązaniem będzie zmiana typu rewolucja, czyli szybko, wszystko od razu. Wybór i akceptacja własnego tempa zmniejsza opór przed zmianą i zwiększa motywację. Kiedy masz już wszystkie odpowiedzi zastanów się jaki jest możliwy twój pierwszy krok, aby rozpocząć realizację i najlepiej zrób go od razu. Zaplanuj też jak będziesz monitorować swoje efekty. Każdy, nawet najmniejszy zrealizowany krok w zaplanowaną stronę daje energię do działania.

Pamiętaj jednak – to do Ciebie należy decyzja czego tak naprawdę chcesz i jak ten cel osiągniesz. Każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony, natomiast to ty decydujesz, co wybierasz. Robisz postanowienia ale ich nie realizujesz? Taka sytuacja nie wpływa dobrze na myślenie o sobie i stwarza dyskomfort, mniejszą wiarę w poczucie wpływu na metamorfozę swojego życia. Pamiętaj też, że postanowienia nie są obowiązkowe, nie musisz niczego zmieniać tylko dlatego, że właśnie teraz wszyscy wkoło robią postanowienia albo o tym mówią.

Zrobisz co zechcesz.

Jeśli jednym z Twoich postanowień  jest wprowadzenie nowych zdrowych nawyków żywieniowych sprawdź jak zdrowo, smacznie i skutecznie rozpocząć zmiany z programem Forever Clean9