Czyste jedzenie – zdrowa żywność

Czyste jedzenie – zdrowa żywność

Co to jest czyste jedzenie?

To taki sposób jedzenia, który obejmuje głównie zdrowe ekologiczne pokarmy, w minimalnym stopniu przetworzone. Czyste jedzenie – zdrowa żywność to styl życia. Oznacza to też odżywianie się w sposób, który w możliwie najmniejszym stopniu naraża nas na kontakt ze szkodliwymi czynnikami. Należą do nich: organizmy roślinne zmienione genetycznie (GMO), toksyczne pestycydy oraz środki chwastobójcze, a także sztuczne dodatki smakowe, słodziki, barwniki oraz konserwanty. Czysta dieta składa się głównie ze świeżych warzyw i owoców, pełnych ziaren zbóż, fasoli oraz innych roślin strączkowych. Może być uzupełniania produktami ze zwierząt hodowanych w przyzwoitych warunkach, bez użycia syntetycznych hormonów i antybiotyków.

Zdrowa żywność to produkty spożywcze bogate w substancje odżywcze, które poprawiają zdrowie i zapobiegają chorobom. Zawierają przeciwutleniacze i związki przeciwzapalne. Produkty te często są nazywane superfood (link). Są to zdrowe, nieprzetwarzane, naturalne produkty, które bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie i wygląd

Produkty spożywcze można podzielić na kwasotwórcze, zasadotwórcze i obojętne ze względu na ich skład. Podczas trawienia uwalniane są aminokwasy, wolne kwasy tłuszczowe, monocukry, kwasy organiczne, witaminy i składniki mineralne, które następnie są metabolizowane. Od efektu tych przemian zależy, czy żywność działa kwasotwórczo, czy zasadotwórczo.
Nasz organizm nie przepada za nadmierną kwasowością, ponieważ jest to główna przyczyna stanów zapalnych i starzenia się. Zbyt duża zasadowość również nie jest dla nas dobra. Nasz organizm z reguły dąży do utrzymania środowiska lekko zasadowego, ze wskaźnikiem ph między 7,35 a 7,45.

Pożywienie jakie zjadamy, nie wpływa bezpośrednio na poziom ph we krwi, może jednak oddziaływać na to jak bardzo nasz organizm musi się wysilać, aby utrzymać właściwą równowagę kwasowo-zasadową. Pokarmy kwasotwórcze to takie, które obniżają wskaźnik ph, czyli wytwarzają bardziej kwaśne środowisko. Owoce i warzywa zawierają dużo soli potasu, które są naturalnym buforem ph. Kiedy nasza dieta obfituje w pokarmy kwasotwórcze np. mięso, nabiał, i mało w niej produktów zasadowych np. owoców i warzyw, to wtedy nerki muszą ciężko pracować, żeby utrzymać prawidłowy ph. Czynią to m.in. w sposób, który wiąże się z uwalnianiem wapnia i magnezu z kości, co ma przywrócić większą zasadowość. Po pewnym czasie taka reakcja organizmu na zbyt kwasową dietę może spowodować ubytki minerałów w kościach prowadząc do osteoporozy.

 

Czyste jedzenie – warzywa i owoce

Zmieniając sposób odżywiania trzeba również zwrócić uwagę na jakość twojego jedzenia. Warzywa i owoce to znacząca część diety oczyszczającej a także podstawa zdrowego odżywiania. Jak najczęściej wybieraj czyste jedzenie – zdrowa żywność.

Wybierając warzywa i owoce warto sięgać po te z upraw ekologicznych i to tak często jak się da. Unikamy wówczas kupowania produktów, które gromadzą najwięcej pozostałości pestycydów. Pestycydy to substancje stosowane w rolnictwie w celu zwalczania szkodników, chorób roślin uprawnych i chwastów. Jak wynika z badań, aż 43 proc. wszystkich warzyw i owoców zawiera wykrywalny poziom tych szkodliwych substancji.

Takie naturalne organiczne produkty nie zawsze są dostępne, nie wszystkich także na nie stać. Warto jednak po nie sięgać chcąc pozbyć się nadmiaru toksyn.

 

Czyste jedzenie – kiedy warto sięgać po produkty ekologiczne?

Nawet jeśli produkty ekologiczne nie są dla ciebie dostępne lub nie stać cię na nie, to pamiętaj, że po prostu jedzenie warzyw i owoców jest i tak lepsze o niejedzenia warzyw i owoców wcale.

Nie wszystkie kupowane produkty muszą pochodzić z upraw ekologicznych. Możesz posługiwać się listą publikowaną przez środowiskową Grupę roboczą (EWG – Enviromental Working Group). Specjaliści z tej amerykańskiej organizacji co roku publikują listę 12 najbardziej skażonych pestycydami warzyw i owoców.

Ranking jest  nazywany brudną albo parszywą dwunastką. Jest tworzony w oparciu o badania tysięcy próbek warzyw i owoców wykonanych przez amerykański Departament Rolnictwa i FDA (Food and Drug Administration) czyli rządową agencję zajmującą się kontrolą żywności w USA.

 

Parszywa dwunastka

oznacza listę produktów, które warto kupować w wersji ekologicznej, kiedy tylko to możliwe. Poniżej produkty, które w 2017 roku znalazły się na liście warzyw i owoców najbardziej skażonych pestycydami:

1. truskawki
2. szpinak
3. nektarynki
4. jabłka
5. brzoskwinie
6. gruszki
7. wiśnie
8. winogrona
9. seler
10. pomidory
11. słodka papryka
12. ziemniaki

 

Czysta piętnastka

Czysta piętnastka  to produkty rolne, które można bezpiecznie kupować w postaci konwencjonalnej. Są to:

1. pieczarki
2. słodkie ziemniaki (bataty)
3. melon kantalupa
4. grejpfruty
5. kiwi
6. bakłażan
7. szparagi
8. mango
9. papaja
10. groszek cukrowy
11. kapusta
12. awokado
13. ananas
14. cebula
15. kukurydza

 

Czyste jedzenie – oczyszczanie z pozostałości pestycydów

Skoro już wiadomo, że warzywa i owoce mogą zawierać pozostałości po środkach ochrony roślin można zastosować  skuteczny  domowy sposób na pozbycie się ich.

Pozbycie się pozostałości po środkach ochrony roślin z warzyw i owoców jest dosyć proste i  szybkie. Wszystkie potrzebne produkty do usunięcia pestycydów znajdują się w każdej kuchni, więc jest to także bardzo tani sposób. Polega na moczeniu warzyw i owoców najpierw w wodzie o odczynie kwaśnym, a potem w wodzie o odczynie zasadowym.

Krok 1
Wlej do miski 1 litr wody i dodaj do niego około pół szklanki octu (najlepiej winnego lub jabłkowego) lub 2-3 łyżki kwasku cytrynowego. Następnie włóż do wody owoce i warzywa i płucz je przez kilka minut. W tym czasie dochodzi do usunięcia bakterii w powierzchni owoców i warzyw.
Krok 2
Do drugiej miski wlej litr wody i dodaj do niej 1 czubatą łyżkę sody kuchennej. Następnie włóż wypłukane wcześniej w odczynie kwaśnym owoce i warzywa i płucz przez około 10 minut. Woda po płukaniu powinna zmienić swój kolor i konsystencję. Może stać się mętna lub przybierać odcień żółtawy. Poza tym na jej powierzchni można zauważyć tłusty film. Wszystko zależy do tego, jakie pestycydy i w jakich ilościach zostały użyte.
Krok 3
Opłucz warzywa i owoce pod bieżącą wodą.

Warto to wziąć pod uwagę mimo, że niektórzy specjaliści twierdzą, że wystarczy mycie samą wodą (nawiasem mówiąc – do mycia rąk zalecana jest woda z mydłem).